Przedstawicielom nauczycielskiej Solidarności nie podoba się realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki projekt modelu edukacji włączającej. - Ten projekt porównujemy ze słynną ewaluacją, która przyniosła środowisku oświatowemu więcej szkody niż pożytku, czy też do zmiany systemu szkolnego, w wyniku którego wprowadziliśmy do szkół sześciolatków – mówi Ryszard Proksa, szef nauczycielskiej Solidarności.
Podczas plenarnego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego 28 stycznia Pan Minister Dariusz Piontkowski przedstawił informację na temat planów Ministerstwa Edukacji i Nauki na 2021 rok. Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” reprezentowała w obradach Monika Ćwiklińska.
W roku 2021 wchodzą w życie kolejne zmiany w prawie pracy i przepisach ubezpieczeniowych.
W dniach 9 - 10 grudnia 2020 r. przedstawiciele Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność” wzięli udział w spotkaniu z Ministrem Edukacji i Nauki prof. Przemysławem Czarnkiem.
Przewodniczący Ryszard Proksa przedstawił listę postulatów Rady KSOiW. Wśród nich najważniejszym była realizacja Porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. zawarta między „Solidarnością” a rządem. Szerzej omówiono również konieczność wzmocnienia roli kuratoriów, kwestię przywrócenia art. 88 Karty nauczyciela oraz problemy związane ze szkolnictwem branżowym i edukacją włączającą.
Prezydium zgłosiło postulat szybkiego dostępu pracowników oświaty do dobrowolnych testów i szczepień przed powrotem do pracy stacjonarnej.
W dniu 1 grudnia 2020 r. przedstawiciele Prezydium KSOiW: wiceprzewodniczący Zbigniew Świerczek, sekretarz Agata Adamek i Monika Ćwiklińska wzięli udział w warsztatach eksperckich projektu partnerskiego „Schematy Dialogu Społecznego dla Godnej Pracy w sektorze publicznym na poziomie samorządów”, którego celem jest wzmocnienie dialogu pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a związkami zawodowymi reprezentującymi pracowników, dla których samorząd jest pracodawcą „pośrednim”. Projekt ten realizowany jest przez Komisję Krajową NSZZ „Solidarność” we współpracy ze Związkiem Miast Polskich, Norweskim Związkiem Pracowników Komunalnych i Powszechnych FAGFORBUNDET oraz Norweskim Związkiem Pracodawców Lokalnych i Regionalnych KS.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, kierując się zobowiązaniami wynikającymi z art. 6 ustawy Karta Nauczyciela, stanowczo sprzeciwia się promowaniu przez organizatorów protestów agresywnych zachowań w przestrzeni publicznej, mających demoralizujący wpływ na dzieci i młodzież.
Szerzenie nienawiści przez niszczenie mienia, fizyczne atakowanie i znieważanie osób, używanie wulgarnych słów, umieszczanie nieprzyzwoitych napisów i rysunków w miejscach publicznych, bezczeszczenie miejsc kultu i dewastowanie pomników naszej historii to nie tylko działanie niezgodne z prawem i podlegające odpowiedzialności karnej, ale również rujnujące relacje międzyludzkie oraz dorobek kulturowy wielu pokoleń Polaków.
Nawoływanie uczniów do udziału w organizowanych obecnie marszach i protestach uznajemy za wyraz skrajnej nieodpowiedzialności i działalności społecznie szkodliwej.
Ryszard Proksa
Przewodniczący
KSOiW NSZZ „Solidarność”
W dniu 24 listopada 2020 r. odbyło się posiedzenie Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” zorganizowane w trybie zdalnym. Głównym tematem obrad było podsumowanie działań Prezydium KSOiW w okresie od marca do listopada 2020 r. Przewodniczący Ryszard Proksa przekazał zebranym informacje na temat przebiegu spotkania Prezydium KSNiO z ministrem edukacji i nauki prof. Przemysławem Czarnkiem.
W dniu 12 listopada 2020 r. odbyło się pierwsze spotkanie Prezydium Krajowego Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność” z Ministrem Edukacji i Nauki prof. Przemysławem Czarnkiem. Sekretariat reprezentowali w nim: Przewodniczący KSNiO Ryszard Proksa, Przewodniczący KSN Dominik Szczukocki, Przewodniczący KS PAN Wojciech Nasalski, wiceprzewodniczący KSOiW Zbigniew Świerczek oraz sekretarz KSNiO Agata Adamek.